fbpx
Uitvoerder – Utrecht
juli 30, 2019
BIM Modelleur W – Zwolle
augustus 5, 2019

Bouw nieuwe Schipholterminal later klaar: ‘2023 is te krap’

De bouw van de nieuwe terminal op Schiphol is niet in 2023 klaar. Dit zei CCO André van den Berg van Schiphol donderdagmiddag tijdens een projectbezoek aan de A-Pier. “Met de bouw van deze pier zijn we ook een jaar later gestart.”

Wanneer de verwachte opleveringsdatum van de terminal die aan een bestaande vertrek en aankomsthal 1 wordt gebouwd, dan wél is, dat is nog niet duidelijk. In juli is de aanbesteding op de markt gebracht en zijn aannemers geïnformeerd. In 2020 wordt er een bouwer gekozen. “We doen wel ons best om 2023 nog te halen”, vult woordvoerder Madelon van der Hof aan, “maar dat wordt waarschijnlijk te krap. We doen geen uitspraak over een nieuwe datum.”

Doorwerken in de bouwvak en in de weekenden

De bouw van de A-Pier, die een stuk later is gestart doordat de aanbestedingsprocedure uitliep, loopt inmiddels wel op schema. Wel moet er in de bouwvak hard doorgewerkt worden, want anders komt de planning in het geding. “We zitten vast aan een strak schema. Drie ploegen werken door in de vakantie, maar ook in het weekend en in de avonduren.”

Of de nieuwe opleveringsdatum daarmee ook werkelijk wordt gehaald, daar durft Van den Berg geen garanties over te geven. “In de bouwwereld zijn er nooit garanties te geven.”

Meer bouwtijd door complexiteit

Eigenlijk had de A-Pier, die ook moet gaan zorgen voor meer ruimte op Schiphol, volgens de eerste planning einde van dit jaar al af moeten zijn, maar die verwachting werd bijgesteld. “Tijdens de aanbestedingsprocedure hadden aannemers meer tijd nodig om details uit te werken”, verklaart Van den Berg. “Er waren aanvullende vragen ten aanzien van het ontwerp. We hebben daardoor de aanbestedingsperiode verruimd. Bovendien kwamen we erachter dat dit project zo complex is, dat we ook een half jaar meer bouwtijd nodig hebben.”

De complexiteit heeft te maken met de grootte van de pier, deze wordt 55.000 vierkante meter terwijl de andere pieren op Schiphol niet groter zijn dan zo’n 15.000. Bovendien is de indeling van het gebouw een stuk ingewikkelder. Dit komt omdat het de bedoeling dat straks alle passagiers op deze plek bij elkaar komen: Schengen, Non-Schengen, gescreend en niet gescreend. Daarvoor heb je extra securitylanes, paspoortcontroles, maar ook extra restaurants en ander faciliteiten nodig”, aldus de CCO.

Bron: Cobouw.nl

Inschrijven